Szkoła publiczna i niepubliczna – jakiego wyboru dokonać

Szkoła publiczna i niepubliczna – jakiego wyboru dokonać

Okres edukacji dziecka to jeden z ważniejszych momentów w jego życiu. O wyborze szkoły decydują jego prawni opiekunowie, którzy odpowiadają za swoich podopiecznych do 18 roku życia. Wybór placówki to kluczowy moment, który bardzo często wpływa na ukształtowanie przyszłości dziecka. Decyduje o wiedzy, którą uda mu się pozyskać i o tym, w jakim kierunku będzie się rozwijał po zakończonej edukacji szkolnej. Czytając nasz artykuł, dowiesz się, jaka jest różnica między szkołą publiczną a niepubliczną. Sprawdź, czym kierować się podczas wyboru.

Czym się różni szkoła prywatna od publicznej?

Pierwszą i jednocześnie najważniejszą kwestią, o której należy wspomnieć, jest fakt, że szkoła prywatna jest odpłatna w przeciwieństwie do publicznej. To może stanowić duży minus, jednak warto mieć na uwadze, że w cenie są różnorodne zajęcia, których szkoły niepubliczne nie są w stanie zaoferować.

Przeczytaj również: Kiedy warto skorzystać z usług doradcy edukacyjnego?

Mowa tutaj o dodatkowych zajęciach, które odbywają się w jednym budynku szkoły. W przypadku zdecydowania się na wybór szkoły publicznej wszelkie lekcje będą musiały zostać zarezerwowane oraz opłacone przez Ciebie indywidualnie. W dodatkowe koszty wchodzi dojazd i cenny czas, który należy poświęcić, aby zawieźć i odebrać dziecko z dodatkowych zajęć.

Przeczytaj również: Jak wygląda nauka w szkole dla dorosłych? Sprawdź, co warto wiedzieć

Kolejną rzeczą, o której należy wspomnieć, jest dostępność. W Polsce liczba prywatnych szkół jest znacznie niższa, niż publicznych. To niesie za sobą ryzyko, że Twoje dziecko po zapisaniu się do takiej placówki po prostu może nie przejść rekrutacji, ze względu na kolejność zgłoszeń.

Przeczytaj również: Na czym polegają studia niestacjonarne online?

Wszystko dlatego, że jest ograniczona liczba miejsc. Szkoły prywatne cieszą się popularnością ze względu na małą ilość osób w każdej klasie. W przeciwieństwie do publicznej placówki grupa liczy od 5 do 15 uczniów. Dzięki temu nauczyciel ma czas na poświęcenie uwagi każdemu uczniowi z osobna.

Warto również wspomnieć o tym, że szkoły publiczne oferują często zużyty sprzęt do pomocy naukowej. Brak funduszy nie sprzyja zakupowi nowych urządzeń takich jak tablice interaktywne czy przybory przyrodnicze. Natomiast szkoły prywatne, dzięki temu, że są odpłatne, mają do zaoferowania nowoczesne sale naukowe oraz ich wyposażenie.

Szkoła prywatna czy publiczna?

Jeśli zastanawiasz się nad wyborem placówki edukacyjnej dla swojego dziecka, to zalecamy sporządzenie listy najlepszych szkół w Twojej okolicy. Nie jest powiedziane, że nauka w szkole prywatnej przebiega znacznie lepiej niż w publicznej.

Wszystko zależy od kadry nauczycieli i tego, co dana placówka oferuje. Zweryfikuj więc dostępne informacje w Internecie. Weź pod uwagę, że to, jaki efekt końcowy przyniesie nauka dziecka w danej szkole, zależy w większości od niego. Żadna szkoła nie odrobi pracy domowej Twojego dziecka i nie napisze za niego egzaminów końcowych.

Dobra szkoła prywatna stawia rozwój młodzieży na pierwszym miejscu. Liczy się wynik końcowy edukacji. Dlatego często organizowane są w nich różnego rodzaju zawody i konkursy. Natomiast szkoła publiczna rzadziej koncentruje się aż tak na sukcesach osiąganych przez swoich podopiecznych.

Wszystko dlatego, że szkoły publiczne mają dużo uczniów, trudno im więc skoncentrować się na każdym z nich. Rzadziej więc organizowane są wspomniane wydarzenia. Jeśli już do nich dojdzie, uczeń zobowiązany jest poświęcić czas na naukę w domu. Wszystko ze względu na brak czasu ze strony nauczycieli – ilość kartkówek i sprawdzianów do sprawdzenia jest znacznie większa i zajmuje więcej czasu niż w przypadku szkół prywatnych.

Jednak szkoły publiczne i niepubliczne mają jedno, wspólne zadanie – uczyć. W obu placówkach lekcje są podobne, wymagają takiej samej koncentracji i przyłożenia się ze strony ucznia. Niezbędny jest zakup odpowiednich książek oraz przyborów. Przerwy i lekcje trwają tyle samo.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.